Przyciemnianie szyb a przepisy drogowe

Prawo reguluje rozmaite aspekty życia, w tym także kwestię przyciemniania szyb w samochodach. Dlaczego polskie przepisy dotyczą także tak błahego – na pierwszy rzut oka, tematu? Ponieważ przyciemnienie szyb w pojeździe ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg. Jak bardzo można zaciemnić szyby, by nie popaść w konflikt z prawem?

 

Zalety posiadania przyciemnianych szyb

Jeszcze do niedawna przyciemnione szyby w samochodzie były sygnałem, że pojazd przeszedł tuning, mający na celu poprawę jego wyglądu zewnętrznego. Obecnie ciemne szyby stosowane są w seryjnych autach i przydają się codziennej eksploatacji. Dzięki nim osoby postronne mają utrudniony wgląd do wnętrza, przez co zmniejsza się ryzyko włamania. Przyciemniane szyby to tak naprawdę folia nakładana na szybę – przenika przez nią mniej światła słonecznego. Dzięki temu latem samochód wolniej się nagrzewa, a zimą dłużej utrzymuje temperaturę. Wiele dobrych foli, posiadających atest, ma filtr chroniący osoby w kabinie przed szkodliwym promieniowaniem. Dobrze nałożona folia, w razie wypadku, do pewnego stopnia i w określonych warunkach może nawet powstrzymać część odłamków przed wpadnięciem do środka i poranienia kierowcy czy pasażerów. Przyciemnianie szyb sprawia, że ryzyko oślepienia przez światło słoneczne czy też nadjeżdżający samochód staje się mniejsze.

 

Przepisy prawne, a przyciemnianie szyb

Przyciemnienia szyb można dokonać poprzez naklejenie ciemnej folii lub metalizację szkła tlenkami tytanu w piecu. Przyciemnienie foliowe daje dużą i indywidualną możliwość doboru barwy i stopni zaciemnienia oraz możliwość łatwego demontażu. Piecowe przyciemnienie szyb umożliwia uzyskanie efektu fotochromu. Podstawowym przepisem regulującym przyciemnianie szyb w samochodach jest art. 66 ust. 1 pkt 5 prawa o ruchu drogowym. Zgodnie z nim, każdy uczestniczący w ruchu drogowym pojazd musi być tak zbudowany, by zapewniał dostateczne pole widzenia kierowcy. Szczegóły dotyczące stopnia zaciemniania znajdują się w paragrafie 8 ust. 5 pkt 4. Widnieje w nim informacja, że przednie i przednie boczne szyby muszą mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 70%. Aby uniknąć mandatu podczas kontroli drogowej, warto wozić ze sobą zaświadczenie o przyciemnieniu szyb, wydane przez profesjonalny zakład przyciemniający szyby. Istotne jest ponadto zamontowanie folii z atestem Instytutu Szkła i Ceramiki (ISiC). Warto też pamiętać, że przepisy dotyczą tylko szyby przedniej i przednich-bocznych. Pozostałe możemy przyciemniać według własnych potrzeb, pod warunkiem, że samochód posiada dwa lusterka boczne.

bus z przyciemnionymi szybami